Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Vlieger Begrippen
Hieronder vind je een lijst met 137 vlieger-begrippen samengesteld door de bezoekers van Vliegerforum.nl.

Aan de wind | Achteras | AoA / Angle of Attack | AR | Arminator | Aspect Ratio | Auto-zenith | Backstrap | Bar | BCH | Bigfoot full | Bigfoot light | Bladder | Bodydraggen | Bovenlijnen | Buggy | Buggybag | Buggyhook | C Grips | Camber | Chickenloop | Chikara | Cody | concaaf | Cross vent | D-rib | Dacron | Depower | Downtube | Downwind | Downwind turn | Drag | Dynacore | Dyneema | Eddy | Finger-rib | Flat surface | Flex | Flyboard | Foil | Foilmaker | Footpads | Footstraps | Grab-handle | Grunt | Halve Wind | Handles | Harnas | Heelside | Hochleister | Hybride vlieger | Icarex | Invalshoek | Jellyfishen | Kanten/Edgen | KAP | Katteklauw | Kevlar | Kiteboard | Kitesurfen | Kruiwagen wielen | L/D-ratio | Leading edge | LEI / Leading Edge Inflatable | Lift | Lower skin | Luff | Manliften | Matras vlieger | Medium wielen | Midi wielen | Mountainboard | Multi-WAC | Neutrale zone | Onderlijnen | Overpowered | Peter Lynn | Peter Powell | Pigtail | Polsbanden | Powergrips | Powerkiten | Powerring | Powerzone | Primaire toom | Profiel | Projected surface | Prusik knoop | Quickrelease | Rails | Rib | Rokkaku | RT(o)F | Rugband | Ruime wind | Schijfwielen | Scoop/Rocker | Secundaire toom | Sidebars | Sinussen | Sledfoil | Sleeve | Spinning spreader | Stacken | Stallen | Strut | Stuurbar | Surfboard | Surfplan | Swivel Pully | Toeside | Toom draden | Toompunt | Torsie | Trailing edge | Trapeze | Trapezehaak | Trein | Tribal | Tubekite | Twintip kiteboard | Underpowered | Upper skin | Upwind | Upwind turn | V-rib | Vector achteras | Vents | Vliegerwoordenboek | Voor de wind | Voorvork | WAC | Wheely | Windanker | Windvenster | Wingtip | Zenith |


Aan de windRijdend half tegen de wind in (135 gr.)
AchterasDeel van buggy. Stang tussen de twee achterwielen
AoA / Angle of AttackDe hoek waarmee het profiel van een vlieger op de wind staat. Dit bepaalt de kracht van de vlieger en de richting van de kracht van de vlieger. Staat de Trailing Edge (TE) ver naar beneden (dus als het profiel ver gekanteld is), dan is de drag (luchtweerstand) hoog en zal de vlieger vooral horizontale kracht hebben. Staat de TE hoog dan heeft de vlieger vooral verticale kracht, maar de totale kracht is minder. Als de TE te ver naar beneden staat stallt de vlieger, staat deze te hoog, dan kan de vlieger uit de lucht vallen. De AoA is de belangrijkste bepaler van de L/D-ratio.
ARAspect Ratio, de verhouding tussen hoogte en breedte van de vlieger volgens de formule: (Geprojecteerde) Spanwijdte^2/plat oppervlak.
ArminatorEen Trapezebeugel waar in plaats van een haak een katrol aan zit, waaraan de tussenlijn tussen de handles of de lus van de stuurbar bevestigd kan worden. Hetzelfde dus als een Swivel pully met als verschil dat deze ook om zijn as kan draaien.
Aspect RatioAspect Ratio is de verhouding tussen de breedte en gemiddelde hoogte van de vlieger. Er worden twee AR-waarden gebruikt: 1. De platte (flat) AR, die gehanteerd wordt voor een plat liggende vlieger. In formulevorm: De breedte in het kwadraat gedeeld door de oppervlakte. 2. De geprojekteerde (projected) AR, die dezelfde verhouding weergeeft, maar dan voor de vlieger in de lucht. Onder invloed van de kromming van de vlieger zal dit een andere waarde opleveren. De formule is dan: geprojekteerde breedte in het kwadraat gedeeld door de geprojekteerde oppervlakte.
Auto-zenithAls bij het loslaten van de bar de vlieger automatisch naar de zenith toe vliegt (12 uur).
Backstrapbrede rugband, waaraan de handgrepen van de vliegerlijnen wordt bevestigd. Wordt gebruikt ter ontlasting van de armen
Bareen stuurstok waarmee de vlieger wordt bestuurd, wordt meestal met kitesurfen en flyboarden gebruikt
BCHBuggy Club Holland. Vereniging van buggy-rijders in Nederland, waarbij alle wedstrijdrijders zijn aangesloten.
Bigfoot fullGrote banden voor buggy, bedoeld om op zachtere ondergrond toch te kunnen rijden. ""Full"" heeft een bredere velg dan ""Light"". Breedte circa 245mm, diameter circa 550mm
Bigfoot lightGrote banden voor buggy, bedoeld om op zachtere ondergrond toch te kunnen rijden. ""Light"" heeft een smallere velg dan ""Full"". Breedte circa 210mm, diameter circa 550mm
BladderDe “binnenband” van een strut. Is meestal van thermoplastisch poly-urethaan (tpu)
Bodydraggendoor het water voort gesleept worden door een grote vlieger
Bovenlijnenook wel krachtlijnen genoemd, zitten op 4lijns vliegers (bij 2lijns heten dat de stuurlijnen), deze lijnen vangen het grootste deel van de kracht op en worden ook gebruikt bij het sturen
Buggyeen karretje met meestal 3 wielen (2 of 4 kan ook maar komt zelden voor) die door een vlieger wordt voortgetrokken
BuggybagTas achterop de buggy. Om vliegers, gereedschap, eten en dergelijke mee te nemen tijdens het buggy rijden
BuggyhookEen 'buggyhook' is een haak met een katrol eraan, die wordt vastgemaakt aan het harnas. Het wordt het meeste gebruikt bij het buggy'en.
C GripsHandgrepen voor 4 lijns vliegers (de vorm is licht gebogen, vandaar de term C grips); onder en boven kunnen de lijnen bevestigd worden
CamberCamber houdt in dat je de achterwielen van je buggy meer naar binnen of naar buiten kan draaien. Het effect ervan wordt betwist, in theorie zou je meer grip moeten hebben
Chickenloopde lus die aan de trapezehaak vast zit met 3 en 4lijns vliegers (meestal kitesurf vliegers) deze lus houdt de krachtlijnen vast
Chikaramerk doek, om vlieger mee te maken
CodyDubbele, gevleugelde, eenlijns doosvlieger, in het begin van de 20e eeuw ontwikkeld door Samuel F. Cody voor militaire manlifting.
concaafDe concaaf is de kromming of het hoogteverschil over de breedte van een kiteboard. Zie ook "scoop/rocker".
Cross ventGaten in de ribben van een matrasvlieger. Hierdoor is er een goede luchtverdeling in de vlieger
D-ribDiagonale rib in het profiel van een matrasvlieger. Door gebruik te maken van D-ribben zijn er minder toomdraden nodig
Dacronmerk vliegerlijn
Depowerhandeling waarmee de vliegeraar door middel van het aantrekken of wegduwen van de bar de kracht in de vlieger reguleert (meestal gebruikt bij kitesurfvliegers)
DowntubeGedeelte van de buggy tussen de voorvork en de sidebars
DownwindBenedenwinds
Downwind turnTegenovergestelde van upwind turn. Neus van de buggy staat van de wind af, vlieger gaat voor de buggier langs tijdens het draaien van de buggy. Deze manoeuvre heb je als beginner eerder onder de knie, maar kost veel terrein als je tegen de wind in wilt rijden.
DragLuchtweerstand van een vlieger. Hoe meer drag een vlieger heeft, des te langzamer de vlieger beweegt en des te minder lift een vlieger genereert. Zie ook L(ift)/D(rag) ratio.
Dynacoremerk vliegerlijn
Dyneemamerk vliegerlijn, Nederlands fabrikaat
EddyDiamantvormige eenlijnsvlieger met gebogen dwarshout, aan het einde van de 19e eeuw ontwikkeld door William Eddy.
Finger-ribBewerkte d-rib. Hierdoor is er een betere luchtverdeling in de matrasvlieger
Flat surfaceFlat= het werkelijke oppervlak v/d vlieger als hij leeg op de grond ligt. U-vormige vliegers zoals tubes en ARCs hebben een veel kleiner geprojecteerd oppervlak dan flat. (zie ook: Projected surface)
FlexDe hoeveelheid buigvermogen van een board (flexibiliteit)
Flyboardeen groot skateboard op luchtbanden. waarmee men achter een grote vlieger wordt voortgetrokken en af en toe grote sprongen maakt. Ook wel kitesurfen op het land.
FoilZie matrasvlieger
FoilmakerSoftware om vliegers te ontwerpen
FootpadsDe dempende laag die onder de voetbanden zit om schokken op te vangen
FootstrapsVoetbanden
Grab-handleEen handvat in het midden van je board
GruntConstante druk die een vlieger heeft zonder dat hij snel vliegt
Halve WindRijdend haaks (90 gr.) op de wind
HandlesHandvaten waaraan de vliegerlijnen worden bevestigd. Verkrijgbaar in verschillende groottes en voor zowel 2-lijns als 4-lijns vliegers
Harnaseen soort broekje met een haak aan de voorzijde. Ter ontlasting van je armen. Meer comfort dan backstrap
HeelsideAls je gewoon rijdt/vaart met je tenen naar de vlieger toe
HochleisterEen ""high performance"" vlieger; meestal de benaming voor een wedstrijdvlieger
Hybride vliegereen soort matras vlieger maar dan zonder luchtkamers, en met buigzame stokken die de vlieger in vorm houden
Icarexmerk doek, om vlieger mee te maken
InvalshoekDe hoek die een vlieger maakt ten opzichte van de windrichting. Is meestal van invloed op trekkracht, stabiliteit en stijgvermogen van de vlieger.
JellyfishenHet zenuwachtig op en neer bewegen in de lucht van een vlieger
Kanten/EdgenDe rail van je board het water in duwen met je hakken/tenen om de snelheid van je board af te remmen of druk op de lijnen opbouwen voor een sprong
KAPAfkorting voor Kite Aerial Photograpy: het maken van luchtfoto's met behulp van een vlieger.
Katteklauweenvoudige lus-knoop om bijvoorbeeld de vlieger aan de stuurlijnen te maken
KevlarSterke kunstvezel. Niet echt geschikt voor vliegerlijnen, omdat het een gevaarlijk snijdende/schurende werking heeft.
KiteboardSurfplank die gebruikt wordt voor het kitesurfen
KitesurfenVliegeren op het water, waarbij gebruik wordt gemaakt van vaak zeer grote vliegers en een speciale surfplank.
Kruiwagen wielenKleinste banden voor buggy
L/D-ratioL/D-ratio betekent Lift to Drag-ratio, oftewel de verhouding tussen lift en drag, de twee hoofdkrachten die op een vlieger werken. Wanneer de L/D hoog is, heeft de kite weinig weerstand (drag) en zal hij snel vliegen en goed upwind komen. Bij sprongen zal je vooral omhoog gaan en niet zover met de wind mee. Kites met een lage L/D zullen wat trager zijn, komen minder ver upwind en sprongen zijn meer horizontaal. De AoA is de belangrijkste bepaler van de L/D: hoge AoA betekent lage L/D en omgekeerd.
Leading edgeDeel van vlieger. Het deel van de vlieger dat het eerst wind vangt
LEI / Leading Edge InflatableVlieger die bestaat uit een enkele laag stof en een frame, die het doek in de juiste vorm houdt. Deze vlieger dient te worden opgeblazen met lucht. De vlieger blijft hierdoor drijven en is daarom uitermate geschikt voor het kitesurfen.
LiftHet vleugelprofiel in een stokloze vlieger (matras) of de coupe in een zeildeel (delta/hybride vlieger) veroorzaakt verschillen in luchtstroming als de vlieger door de lucht beweegt. Die verschillen in luchtstroming zorgen voor een drukverschil tussen de rug- en buikkant van de vlieger. Hierdoor wordt een kracht ontwikkeld die haaks staat op de bewegingsrichting van de vlieger. Noot: lift zegt in feite niets over het vermogen van een vlieger om je omhoog te trekken.
Lower skinDeel van matrasvlieger. Onderdek
LuffAls je vlieger uit de lucht valt
ManliftenTak van vliegersport waarbij de vliegeraar zichzelf met een lijn vastmaakt aan een object op de grond en zich vervolgens door de vlieger omhoog laat tillen. Dit wordt vaak gezien als een zeer risicovolle vorm van vliegeren.
Matras vliegereen vlieger die alleen uit doek bestaat en zijn vorm houd door toomlijnen en luchtkamers die opgeblazen worden door de wind, de luchtinlaat van de luchtkamers zitten altijd aan de bovenkant
Medium wielenBanden voor buggy, tussenmaat tussen kruiwagen en bigfoot wielen (breedte circa 140mm, diameter circa 400mm). Ook wel midi wielen genoemd.
Midi wielenBanden voor buggy, tussenmaat tussen kruiwagen en bigfoot wielen (breedte circa 140mm, diameter circa 400mm). Ook wel medium wielen genoemd.
Mountainboarduitvergroot skateboard waarmee men achter een grote vlieger wordt voortgetrokken en af en toe grote sprongen maakt. Wordt tegenwoordig vrijwel altijd ""Flyboard"" genoemd.
Multi-WACMULTI-WAC is een verbetering van het WAC systeem. Met multi-WAC kan veel meer worden ingesteld dan met het normale WAC systeem. Zo kun je de draaisnelheid, de stabiliteit en de snelheid van de vlieger instellen. Kortom: door het Multi-wac systeem kan de vlieger op jouw persoonlijke voorkeur worden ingesteld. Multi-wac zit op de volgende kites: Flysurfer Psycho² / Voodoo en spirit.
Neutrale zoneDe uiterste randen van het windvenster, hier waait bijna alle wind langs de vlieger en heeft hij erg weinig kracht
Onderlijnenzitten alleen op 4 lijns vliegers, ook wel stuurlijnen genoemd. Worden gebruikt om te sturen en te remmen (depoweren)
OverpoweredErg veel kracht in de vlieger om te varen/rijden. Ook wel: je vliegt met een ""te"" grote vlieger voor de heersende windsterkte.
Peter LynnDe uitvinder van het hedendaagse buggy rijden zoals we het nu kennen. Tevens grondlegger van heel wat radicale vliegerontwerpen en alom geroemd om zijn 1-lijns vliegers. Zeer herkenbaar altijd aan zijn hoed en zijn creaties.
Peter PowellNaar z'n ontwikkelaar genoemde, bestuurbare Eddy-vlieger. Gaf in de zeventiger jaren van de vorige eeuw vooral in Engeland een enorme impuls aan het vliegeren met bestuurbare vliegers.
PigtailTouwtjes met lusjes of knoopjes op de zijkant van tubekites of Peter Lynn TwinSkins die gebruikt worden om de stuursnelheid en kracht af te stellen (De lijnen worden aan de pigtails bevestigd)
PolsbandenHandgrepen voor om je pols, waaraan de vliegerlijnen kunnen worden bevestigd
PowergripsHandgrepen voor 2 lijns vlieger
PowerkitenTak van vliegersport waarbij de vliegeraar zich door sterke vliegers over de grond laat voortslepen
PowerringHulpstuk om een vlieger beter te laten presteren. Kan nodig zijn bij de wat goedkopere vliegers. Wordt bevestigd aan de toomlijnen en stelt het hellingsvlak van vliegers bij.
Powerzonede plek waar de vlieger het hardst trekt
Primaire toomToomlijn die direct aan de vlieger bevestigd is
ProfielDe bolling in het zeil (bv. de tussenschotjes in matrassen, de dwarsbuizen -struts- bij tubekites) die ervoor zorgt dat de vlieger aërodynamisch wordt en lift (=kracht door drukverschillen onder en boven de vlieger) op gaat wekken
Projected surfaceProjected/ geprojecteerd = het oppervlak dat hij in de lucht in beslag neemt. U-vormige vliegers zoals tubes en ARCs hebben een veel kleiner geprojecteerd oppervlak dan flat (zie ook: flat surface)
Prusik knoopeen knoop in de toming van de vlieger. Hiermee is de vlieger eenvoudig te verstellen.
Quickreleasesnelsluiting die de verbinding vormt tussen de bestuurder en zijn vlieger, wordt in noodgevallen gebruikt wordt om de vlieger af te werpen.
RailsDe buitenste randen van je kiteboard (de langste zijden, heelside en toeside)
RibProfiel van een matrasvlieger. Houdt onderdek en bovendek bijeen
RokkakuZeszijdige eenlijnsvlieger met twee gebogen dwarshouten op een centrale ligger.
RT(o)FReady To Fly - Vlieger wordt compleet met lijnen en handgrepen geleverd
Rugbandbrede rugband, waaraan de handgrepen van de vliegerlijnen wordt bevestigd. Ter ontlasting van je armen
Ruime windRijdend half met de wind mee (45 gr.)
SchijfwielenBanden voor buggy, bedoeld voor asfalt en hard strand. Breedte circa 80mm, diameter circa 560mm
Scoop/RockerHet ‘’hoogteverschil’’ tussen het midden van het board en de tips. Dit is nodig, omdat de tips van het board anders duiken. Ook is de scoop/rocker noodzakelijk voor bochten
Secundaire toomtoomlijn die direct aan de primaire toomlijn bevestigd is
SidebarsDeel van buggy. Stangen tussen achteras en downtube, waar het zitje in hangt
SinussenHet in een golfbeweging op en neer sturen van je vlieger om meer power te verkrijgen
SledfoilDeze vliegers zijn kruisingen tussen foils en tubes. Ze hebben de vorm van een tube maar hebben geen luchtbuizen, maar gewone luchtkamers. Redelijk populair voor flyboarden en kitesurfen
Sleevelijn die om de uiteinden van de vliegerlijn wordt aangebracht, te versteviging van de vliegerlijn
Spinning spreaderTrapezehaak (haak aan harnas, waaraan de tussenlijn tussen de handles of de lus van de stuurbar bevestigd kan worden
StackenHet achter elkaar plaatsen van enkele vliegers zodat deze in een ""trein"" gevlogen kunnen worden
Stallenje vlieger blijft "stilhangen" in de lucht en volgt niet direct je bewegingen
StrutOpblaasbare luchtbuizen die -bij tubekites- haaks op de LE gemaakt zijn
Stuurbareen stuurstok waarmee de vlieger wordt bestuurd, wordt meestal met kitesurfen en flyboarden gebruikt
SurfboardSurfplank die gebruikt wordt voor het kitesurfen
SurfplanSoftware om vliegers te ontwerpen
Swivel PullyEen Trapezebeugel waar in plaats van een haak een katrol aan zit, waaraan de tussenlijn tussen de handles of de lus van de stuurbar bevestigd kan worden
ToesideAls je omgekeerd rijdt/vaart met je hakken naar de vlieger toe
Toom dradende bedrading tussen de vlieger en de vliegerlijnen. Tijdens het vliegeren wordt de vlieger hiermee in model gehouden
Toompuntde plek waar de toomdraad aan de vlieger wordt bevestigd
Torsiehet schuintrekken van beide sidebars van je kitebuggy. Torsie ontstaat door de krachten die op je buggy worden uitgeoefend. Deze krachten kunnen gedeeltelijk worden opgevangen door bijv. een verstevigingskruis tussen je 2 sidebars aan te brengen.
Trailing edgeDeel van vlieger. Het deel van de vlieger dat het laatst wind vangt
TrapezeOok wel harnas genoemd. Soort broekje met haak of katrol waar je je vlieger aankoppelt, hierdoor worden je armen minder belast
TrapezehaakHaak aan harnas, waaraan de tussenlijn tussen de handles of de lus van de stuurbar bevestigd kan worden
TreinEen serie aan elkaar gekoppelde vliegers. Wordt ook wel stack genoemd.
TribalSymbool in vliegerstof of op flyboard/mountainboard verwerkt. Geinspireerd door natuurvolkeren overal ter wereld
Tubekitevlieger met tubes (opgeblazen buizen) erin die de vlieger in vorm houden en zorgen dat hij niet zinkt (wordt vooral gebruikt in kitesurf vliegers)
Twintip kiteboardeen kitesurfboard dat 2 kanten op kan varen (ook wel bi-directional kiteboard genoemd).
UnderpoweredErg weinig kracht in de vlieger om te rijden/varen. Ook wel: je vliegt met een ""te"" kleine vlieger voor de heersende windsterkte.
Upper skinDeel van matrasvlieger. Bovendek
UpwindBovenwinds
Upwind turnMet de buggy tegen de wind in draaien. Neus van de buggy wijst naar waar de wind vandaan komt, de vlieger gaat over je heen/achter je langs. De wat lastigere manoevre om je buggy om te draaien, maar erg handig bij opkruisen (tegen de wind in rijden)
V-ribV vormige ribben, die zorgen voor: Meer stabiliteit in de matrasvlieger, behoud van vorm met minder toom, (dus sneller).
Vector achterasEen vectorachteras is een speciale geveerde achteras. Deze as zorgt ervoor dat te allen tijde je camber instellingen hetzelfde blijven, dus of je nu volledig inveert of uitveert, de camber instelling blijft hetzelfde
Ventsluchtinlaten van een matrasvlieger
VliegerwoordenboekEen pagina die gevuld is met begrippen en termen uit de vlieger, buggy, flyboard, trick & kitesurf wereld.
Voor de windRijdend met de wind mee (0 gr.)
VoorvorkDeel van buggy. Het voorwiel zit hierin bevestigd. Hangt nauw samen met de stuurinrichting
WACWAC staat voor Wind Attack Control WAC wordt gebruikt bij de Flysurfer Psycho en Titan. Door het WAC systeem kan de hoek van de vlieger ten opzichte van de wind worden ingesteld, waardoor deze verder kan worden gedepowerd en dus een groter bereik krijgt
WheelyMet de buggy met één van de achterwielen los van de grond rijden
WindankerWindzak die met een lijn aan een vlieger bevestigd wordt om hem stabieler te maken.
WindvensterHet gebied waar een vlieger wind ""vangt"" en dus kan vliegen
WingtipPunt van de vlieger (links of rechts)
ZenithHet gebied in de lucht recht boven je, oftewel punt midden bovenin het windvenster.
  Actuele tijd: 22-07-2017, 07:52